پویش هوشمند” ترک سیگار – شکست کرونا” همزمان با ماه مبارک رمضان در شهر تبریز  به اجرا در می آید. هدف این پویش، یادآوری مضرات سیگار و ضرورت ترک آن همراه با ارائه یک برنامه استاندارد برای ترک و آغاز یک سبک زندگی جدید خصوصا مقارن با شیوع وبروس کرونا است.

این پویش مبتنی بر برنامه های ارائه شده توسط سازمان جهانی بهداشت و استانداردهای وزارت بهداشت طراحی و توسط شهرداری تبریز و با همکاری موسسه توسعه دانش، پژوهش و فناوری فرزان به اجرا در آمده است.

در ایران، ۱۱ تا ۱۴ درصد مردم سیگاری اند و سالانه بین ۶۰ تا ۶۵ میلیارد نخ سیگار مصرف می شود. هر سال هزاران نفر در ایران به دلیل دخانیات فوت می‌کنند و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان صرف مصرف سیگار می‌شود. ۲ تا ۳ برابر این میزان، یعنی رقمی بین ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز صرف هزینه‌های بهداشتی و درمانی مرتبط با مصرف دخانیات در ایران می‌شود. از سوی دیگر، ایران و دیگر کشورهای جهان، در حال مبارزه با کرونا هستند. سیگار و ویروس کرونا، هر دو باعث تخریب ریه می شوند. لذا اهمیت ترک سیگار در شرایط کنونی، مضاعف است. با ترک سیگار، تعدادی از عوارض آن، تنها در فاصله چند روز تا چند ماه شروع به ناپدید شدن می کنند و می تواند فرد را در مقابله با بیماری کرونا کمک کند.

شهروندان تبریزی می توانند بسادگی و بطور رایگان در این برنامه شرکت کنند و متناسب با تمایل و ویژگی های فردی خود، اقدام به ترک سیگار نمایند. این برنامه ، مطابق روش های بین المللی برای ترک و دستورالعمل استاندارد کشوری مراکز مشاوره کنترل دخانیات طراحی و اجرا شده است و شرکت کنندگان می توانند یا از اپلیکیشن موبایل اندرویید یا پیام رسان موبایل (برای کاربران iOS) استفاده نمایند.

مدت دوره ترک، ۲۸ روز است و برای افرادی که طی ۲۸ روز موفق به ترک سیگار نشوند برای ۴ هفته دیگر، ادامه می یابد. سامانه، تا ۱۲ ماه پس از ترک، با کاربر در ارتباط است و در صورت بازگشت به مصرف سیگار، برنامه ترک مجدد، پیشنهاد می کند. در صورت تمایل فرد و توصیه مشاور، درمان جایگزین نیکوتین (NRT) نیز استفاده می شود.

یکی از ویژگی های جالب این برنامه، شخصی سازی آن متناسب با نیاز هر فرد است. مثلا مسیر فردی که بر اساس بررسی ها، هنوز آمادگی ترک ندارد با فردی که آماده ترک است تفاوت دارد. نوع برنامه ها و پیام ها نیز بسته به ویژگی های فردی، متفاوت است. ارتباط مستمر، روزانه، تعاملی همراه با ارزیابی و بازخورد، از دیگر ویژگی های برنامه می باشد. همچنین شرکت کنندگان می توانند از مشاوره آنلاین و تلفنی و راهنمایی مشاوران آموزش دیده و مجرب در زمینه ترک دخانیات، استفاده نمایند.

از دیگر برنامه های این کمپین  می توان به انتشار مطالب روزانه چندرسانه ای، سخنرانی  های زنده اساتید همراه با پرسش و پاسخ ، و تقدیر از اساتید و فعالان مبارزه با دخانیات اشاره کرد.

کاربران در صورت تمایل، می توانند از بین دوستان یا اعضای خانواده، کسی را به عنوان حامی معرفی نمایند. حامی، در مسیر ترک سیگار به فرد کمک می کند و به نوعی همراه او می باشد. حامی، مسیر و پیام های مجزایی را برای آشنایی با چگونگی حمایت از فرد در حال ترک سیگار دریافت می کند.

در شرایطی که توجه جامعه و نظام سلامت، عمدتا معطوف به مهار بیماری کرونا است کمتر به عوامل خطراین  بیماری، از جمله مصرف سیگار و قلیان توجه می شود. این درحالی است که پژوهش ها نشان می دهد سیگاری ها بیشتر به بیماری های تنقسی مانند انفلونزا مبتلا می شوند و شدت بیماری و مرگ و میر نیز در آنها بیشتر می باشد. از طرف دیگر، میزان گیرنده ACE2 که ویروس کرونا از طریق آن به سلول های ریه متصل و وارد می شود در ریه افراد سیگاری  بیشتر می باشد.

کلیه خدمات و برنامه های این پویش به رایگان در اختیار شهروندان قرار گرفته است. افرادی که سیگار مصرف می کنند برای شرکت در برنامه، می توانند عدد ۳ را به شماره ۱۰۰۰۶۵۴ پیامک نمایند.

 “ترک سیگار هوشمند” مجموعه ای از امکانات برای “ترک سیگار” است. هدف اصلی در آن، برنامه ریزی ترک سیگار متناسب با ویژگی های فردی شماست. در این برنامه، از ابزارهای تلفن همراه از جمله پیام های رسان موبایل و اپلیکیشن موبایل استفاده شده است.

علاقمندان این فرصت را دارند در شرایطی که ارتباطات اجتماعی محدود شده است، بدون محدودیت جغرافیایی و نیاز به مراجعه حضوری، در وبینارهای آموزشی حضور یابند و سوالات خود را بصورت زنده مطرح نمایند.

پس از اتمام اجرای کمپین، جشن ترک سیگار پیش بینی شده است که طی آن از افرادی که موفق به ترک سیگار شده اند با اهدای لوح تقدیر (و در صورت امکان، جایزه ای از طرف سازمان)، تقدیر می شود.